part of
DP Survey Groep
Het hoogste niveau in schaderegeling, inspectie en advies
Mediation
Een nieuwe dienstverlening van TOP Expertise is Mediation.
Mediation is een methode waarbij partijen die een conflict hebben worden geholpen door een onafhankelijke begeleider, de mediator, om in goed overleg de kwestie weer bespreekbaar te maken en met elkaar oplossingen te vinden. De mediator begeleidt dat proces en helpt door in één of meer gesprekken partijen weer in staat te stellen goed naar elkaar te luisteren, onderliggende frustraties of blokkades die partijen in de weg zitten te laten uitspreken en partijen de gelegenheid te bieden met elkaar tot oplossingen te komen.
Onderzoek wijst uit, dat in 80% van zaken waarin zakelijke Mediation wordt ingezet om tot een oplossing te komen, dit succesvol is. Succesvol betekent: tot tevredenheid van partijen, die hun standpunten hebben kunnen loslaten en die door het zoeken naar gezamenlijke belangen tot een gezamenlijke oplossing zijn gekomen.
Mediation kan in veel gevallen succesvol worden ingezet, zolang partijen er vrijwillig aan meedoen en de wil tonen er met elkaar uit te komen. Mediation kost relatief weinig geld en leidt in de meeste gevallen tot duurzame oplossingen.
Mediation kan in een korte tijd problemen oplossen, voordat die (juridisch) escaleren. Mocht Mediation niet tot goede afspraken tussen partijen leiden, dan blijven alle andere manieren mogelijk om het conflict alsnog (door een rechter) te laten oplossen.
Voorbeeld:
Een Aannemer en een Particulier spreken af dat de Aannemer een aanbouw aan een huis zal realiseren. Er wordt een overeenkomst gemaakt, waarin de afspraken worden vastgelegd en de kosten en betalingstermijnen worden afgesproken. Een summier bestek wordt aan de overeenkomst gehecht. Tijdens de bouw vindt de Opdrachtgever dat niet alles volgens afspraak wordt uitgevoerd. Hij meldt dat aan de uitvoerder, maar niet aan de Aannemer zelf (niet aan “kantoor” om het zo te zeggen). Er verandert niets. De Opdrachtgever besluit dan een tussentijdse betaling maar eens uit te stellen. De Aannemer signaleert dat, maar heeft het druk en zegt er niets van. Zo gebeurt nog het één en ander, dat niet of onvoldoende tussen de Aannemer en de Opdrachtgever wordt besproken. De aanbouw wordt opgeleverd. Nu meldt de Opdrachtgever een aantal zaken, die niet conform afspraak zijn uitgevoerd. Er blijkt onder meer een verkeerde kleur te zijn toegepast. De Aannemer zegt, dat de Opdrachtgever dat misschien wel eerder (tijdens de uitvoering) had kunnen melden en bovendien is er betalingsachterstand. De Opdrachtgever is niet tevreden met de aanbouw en de Aannemer is niet (volledig) betaald. Voor beiden wordt het een “principiële zaak”. Er wordt gedreigd een advocaat in te schakelen om nakoming van de overeenkomst en het bestek af te dwingen. Anderzijds wordt aangekondigd een incassobureau opdracht te geven de achterstallige betalingen te innen.
Hoe nu verder? Is het gemeenschappelijke belang nu naar de rechter te stappen om “gelijk te krijgen”? Hoe lang gaat dat duren en hoeveel gaat dat kosten? Of is het gemeenschappelijke belang nu het zoeken naar het in goed overleg oplossen van het conflict dat ontstaan is? Door frustraties en irritaties is het moeilijk dat zonder gespreksbegeleider tot een goed einde te brengen. Een Mediator kan partijen helpen om afspraken te maken hoe de geschilpunten naar ieders tevredenheid op te lossen.